سریعترین روش های درمان خانگی تبخال

به گزارش مجله سرگرمی، درمان خانگی تبخال براحتی و در منزل امکان پذیر است.برای درمان سریع تبخال لب و تبخال تناسلی می توان از موادی مانند سیر،جعفری و... استفاده کرد

سریعترین روش های درمان خانگی تبخال

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes Simplex Virus) است و می تواند به سایر نقاط بدن یا سایر افراد سرایت کند. در واقع تبخال یا زخم سرد یکی از رایج ترین زخم هایی است که افراد بسیاری به طور روزمره با آن دست به گریبان هستند. مسئله ای که به صورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان داده و تا زمانی که دوره اش طی شود معمولاً برای فرد آزاردهنده است و مشکلاتی در زندگی روزمره او ایجاد می نماید.

علت و علائم تبخال دهانی چیست؟

زمانی تبخال به شما سرایت مى کند که با شخصى که داراى ضایعه فعال است تماس بگیرید. استفاده مشترک از ظروف غذا، تیغ و حوله می تواند باعث سرایت عفونت شود. هنگامى که یک بار به تبخال مبتلا مى شوید، ویروس در سلول هاى عصبى پوستتان نهفته باقى مى ماند و ممکن است دوباره به صورت عفونتى فعال در همان محل اول یا نزدیک به آن ظاهر شود. در این صورت ممکن است در محل قبلى، احساس خارش یا برآمدگى کنید. علائم تبخال دهانی عبارتند از :

  • جاری شدن بزاق دهان
  • بوی بد دهان
  • ورم غدد لنفاوی گردن

درمان خانگی تبخال

در درمان تبخال استفاده از پمادهای مانند پماد آسیکلوویر رایج است ولی می توان به راحتی و در منزل این گونه تبخال ها را درمان کرد. کافی است کمی صبر و حوصله داشته باشید و با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه خود به درمان خانگی تبخال بپردازید.

روغن نعنا

روغن نعنا حداقل در تحقیقات آزمایشگاهی ثابت شده است که این عصاره مانع از رشد بعضی ویروسها من جمله HSV1 می شود. روغن نعنا را می توان بصورت خوراکی یا ضماد روی پوست استفاده کرد. این عصاره با دوز کم بی خطر است اما اگر بلعیده شود می تواند سبب حساسیت یا سوزش در قفسه سینه شود.

جعفری

یکی از روش های درمان خانگی تبخال دهانی، شستن محل آن با عصاره جعفری و یا جوشانده ریشه گیاه جعفری است و بسیار مؤثر است.

سیر داروی معجزه گر

از موثرتری روش های درمان خانگی تبخال استفاده از سیر است. یک حبه سیر را له کنید و روی تبخال بگذارید 10 دقیقه بگذارید بماند و بعد با آب گرم بشویید در طول 12 ساعت پنج بار این کار را انجام دهید می بینید که به طور معجزه آسایی از بین می رود. اگر تبخال عظیمتری دارید این فرایند را روز بعد هم تکرار کنید. سیر قدرت ایمنی بدن را تقویت می نماید. از آنجا که سرشار از کلسیم، سولفور، آهن و فسفر است قابلیت ترمیمی دارد. سیر همچنین حاوی روغن های طبیعی همچون آلیسین و ویتامین ها و انواع آنتی بیوتیک هاست که برای زخم ها و عفونت های ویروسی بسیار مفید و موثر است.

سیب

بعلاوه می توان سیب پوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط و به مدت سه تا چهار روز میل کرد.

نمک

استفاده از نمک یکی از روشهای موثر در درمان تبخال است، البته تا حدی سوزناک است ولی جلوی عفونت را خواهد گرفت. برای این کار کافی است مقداری آب و نمک را با هم مخلوط نموده و با پنبه آغشته به آب و نمک به آرامی روی زخم قرار بدید و حدود 30 ثانیه نگهدارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

گل راعی

برای از بین بردن خارش آن نیز می توان از روغن گل راعی استفاده کرد. بصورتی که پنبه ای را به این روغن و یا اسانس بدون افزودنی آن آغشته نموده و روی محل تبخال گذاشته شود.

روغن چای طبیعی

با استفاده از روغن چای طبیعی نیز می توان از انتقال تبخال به سایر نقاط بدن جلوگیری کرد. به طوریکه باید آن را بدون افزودنی روی تبخال زد.

خمیردندان، الکل و نمک

در کتاب دایره المعارف درمان خانگی نوشته دکتر مورای آمده است که برای درمان خانگی تبخال کمی خمیردندان را با یک قطره الکل و نمک قاطی نموده و بعد این ما یه خمیری را به تبخالتان بمالید. احساس سوزش زیادی را حس خواهید کرد اما تاول ها بی آنکه پخش یا عظیم شوند، خیلی سریع خشک می شوند.

اسطوخدوس

گذاشتن گیاه اسطوخدوس به مدت یک هفته روی تبخال یکی دیگر از انواع درمان خانگی تبخال است.

لیموترش

خوشبختانه لیموترش به دلیل دارا بودن خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی، یاری زیادی به برطرف و درمان تبخال می نماید. یک گلوله پنبه ای تمیز را به آب لیموترش تازه آغشته نموده و به آرامی روی تبخال بزنید. این کار را چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

زیتون

برگ زیتون نیز به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی که دارد می تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد.

کمپرس یخ

کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تبخال یاری کند، اما قرار دریافت در معرض باد و آفتاب بهبودی تبخال را به تأخیر می اندازد.

نکات لازم در خصوص درمان خانگی تبخال

  1. مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.
  2. به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید.
  3. دستکاری نکردن ضایعات یکی از راههای درمان بیماری است.
  4. از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.
  5. در این حالت مسواکی نو برای شستشوی دندان ها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.
  6. باید توجه کرد که مصرف خوراکی هایی مثل انواع شکلات، کاکائو، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، انواع سس، غذاهای حاضری و سرخ کردنی، کره بادام زمینی و جو باعث تحریک بیماری تبخال می شود و باید از خوردن آن ها در هنگام ابتلا جلوگیری کرد.
  7. در نهایت ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش فشار عصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تبخال موثرند.

بیماران خاص مراقب باشند

تبخال اگرچه بیماری آزاردهنده ای است اما اصولاً خطرناک نیست و بدون بر جای گذاشتن اثری حداکثر تا 2 هفته بهبود می یابد. اما اگر تبخال شما بعد از گذشت 2 هفته هنوز خوب نشده بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. همچنین کسانی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل مبتلایان به ایدز، بیماری های خونی، بیمارانی که داروهای شیمی درمانی مصرف می نمایند، مصرف نمایندگان داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی است کورتون دریافت می نمایند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشک مراجعه نمایند چون این احتمال وجود دارد که ویروس ارگان های حیاتی بدن از قبیل ریه، کبد و مغز را درگیر کند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110965

به "سریعترین روش های درمان خانگی تبخال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریعترین روش های درمان خانگی تبخال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید